Trudne tematy w książkach dla dzieci

Dzieci są ciekawskie. Obserwują i pytają. Dzięki temu poznają świat, żyjących na nim ludzi i samych siebie. Wśród pytań pojawiają się też te niewygodne, które krępują rodziców lub wychowawców, nie zawsze potrafiących rozmawiać na trudne tematy. A dziecko ma prawo do szczerej rozmowy. Z niewiedzy popełnia błędy, przysparzając kłopotów sobie i swym opiekunom. Nie warto unikać trudnych rozmów i czekać, aż dziecko „zdobędzie wiedzę” na podwórku od rówieśników lub w internecie. Należy rozmawiać z nim dla jego dobra i bezpieczeństwa. Dzięki rozmowom dziecko nie tylko zaspokoi swoją ciekawość, lecz także nauczy się społecznych zachowań, szacunku dla samego siebie i innych.... Czytaj dalej...

Tytuły książek dla dzieci poruszające trudne tematy - Kliknij

Źródło: http://www.koszykowa.pl/mkd/czytelnia-mkd/trudne-tematy-w-ksiazkach-dla-dzieci

Drodzy Uczniowie!

Jeśli w czasie ferii przeczytaliście piękną książkę lub dokonaliście ciekawego odkrycia i chcielibyście się tym podzielić z koleżankami, kolegami i nauczycielami, napiszcie o tym i zwróćcie się do nauczycielek biorących udział w programie Szkoła z Klasą 2.0, a umieszczą Waszą informację na szkolnych blogach.

Zapraszamy również do odwiedzania naszych blogów. Znajdziecie tam wiele ciekawych informacji o książkach, o czytaniu i odkrywaniu:

  • Czytamy i TikaMy
  • Czytamy i odkrywamy z TIK

Mława, dn. 19.01.2015r.

Zofia Kazimierska

Atak czytających Mikołajów

Mikołaje z klasy V a ,,zaatakowali” wszystkie dzieci z ,,zerówek”. W obchodzonym

T y g o d n i u  c z y t a n i a 

dotarli do wszystkich maluchów z pięknymi tekstami księdza Jana Twardowskiego. 

A że czas mamy przedświąteczny zaprezentowali opowiadania o Bożym Narodzeniu. Nie obyło się bez żartobliwych życzeń ułożonych przez Poetę:

czy prezent duży czy mały,

czy drogi czy tani,

czy od dziadka czy od babki

byleby świętego Mikołaja pocałować w święte łapki

 I jeszcze jedno życzenia ks. Jan Twardowskiego – takie na poważnie nie tylko dla najmłodszych 

Życzymy sobie, żebyśmy byli lepsi,

nie tylko na święta,

kiedy się dostaje prezenty.

Zdjęcia

Co z naszym czytaniem?

Ostatnie badania czytelnictwa wskazują, że tylko niewielki procent Polaków sięga po więcej niż jedną książkę w roku. Ci, którzy czytają, wybierają zazwyczaj literaturę niezbędną im do pracy lub powieści sensacyjne. Ale czy to jest pełny obraz? Czy na pewno z naszym czytaniem jest tak źle?

W refleksjach o czytelnictwie niewiele osób zwraca uwagę na nową kategorię odbiorców literatury – na osoby korzystające z e-booków, audiobooków, e-wydań ulubionych czasopism. Wszelkie dostępne tytuły przeglądają za pomocą smartfona lub przenośnego komputera w samochodzie, w środkach komunikacji miejskiej i w długiej podróży pociągiem – zabierają ze sobą kilka ulubionych tytułów bez konieczności dźwigania dodatkowej torby bagażowej. 

Czytaj więcej...

Jak dzieci czytają zadania matematyczne?

Pionierskie badanie polskich ekspertów – jako pierwszy na świecie na taką skalę Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził badanie, w trakcie którego za pomocą okulografu sprawdzano, jak dzieci czytają zadania matematyczne. Jak zapewniają specjaliści, pierwsze rezultaty pracy naukowców są bardzo obiecujące.

2 grudnia podczas konferencji prasowej eksperci IBE przedstawili wstępne wnioski z obserwacji. Uzyskane wyniki m.in. pokazały, że uczniowie dłużej skupiający wzrok na treści zadania gorzej radzili sobie z jego rozwiązaniem. Jednak tylko w przypadku zadań, w których liczby zapisane były słowami. W zadaniach z liczbami zapisanymi cyframi dłuższe skupienie wzroku wiązało się z lepszym rozwiązywaniem.

Obserwacje badaczy IBE potwierdziły również tezę, że w czytaniu zadań bieglejsze są dziewczynki. Umiejętność czytana tekstów nie oznacza jednak biegłości w rozwiązywaniu zadań matematycznych. Dziewczyny wypadły gorzej niż chłopcy w rozwiązywaniu zadań, w których liczby zapisane były tylko cyframi. Natomiast tak zapisane zadania chłopcom sprawiały najmniej problemów.

Eksperci zastrzegają, że na podstawie przeprowadzonych dotąd obserwacji nie można jeszcze formułować rekomendacji. Jednak uzyskane rezultaty skłoniły ich do kontynuacji badań. Badaniu poddano 440 uczniów ze szkół woj. mazowieckiego. To pierwsze tej skali badanie okulografem na świecie

Jak sprawić, żeby dziecko polubiło naukę?

Rozmowa z Agnieszką Tetelą-Lipecką – pedagogiem specjalnym, trenerem z zakresu zmiany zachowania, terapeutą integracji sensorycznej, a także nauczycielem języka polskiego z 20-letnim stażem pracy w zawodzie.

Jak powinien przebiegać „wzorcowy” proces uczenia się?

Istnieją różne teorie, których celem jest stworzenie wzorcowego, optymalnego procesu uczenia się. Według wielu z nich powinien on łączyć w sobie uczenie, nabywanie wiadomości z praktycznym działaniem i pozytywną motywacją. Oparte jest to oczywiście o powtarzanie i rozumienie, ściśle powiązane z przetwarzaniem informacji. Polski system edukacyjny niestety w dużej mierze opiera się na powtarzaniu i zapamiętywaniu, a w ostatnich czasach również na myśleniu zgodnie z „kluczem”.

Czytaj więcej...

Tydzień czytania

Drodzy Uczniowie

Centrum Edukacji Obywatelskiej organizuje w dniach 

od 8 grudnia do 12 grudnia

 

 T  Y  D  Z  I  E  Ń    C  Z  Y  T  A  N  I  A.

Chcielibyśmy, aby w naszej szkole podjąć różne działania popularyzujące czytanie. Jesteśmy przekonani, że macie różne wspaniałe pomysły, ale jeśli nic nie przyjdzie Wam do głowy, wykorzystajcie pomysły Waszych rówieśników z różnych rejonów Polski.

Można zorganizować:

 - debaty – klasowe

- czytać starszym, młodszym lub rówieśnikom

- stworzyć własną książkę – samodzielnie lub zespołowo

- nakręcić sceny ze szkolnych lektur

Czytaj więcej...

Szkoła z klasą 2.0 - 2014/2015

Nasza szkoła po raz drugi przystąpiła do akcji Centrum Edukacji Nauczycielskiej

Szkoła z klasą 2.0.

W tym roku szkolnym hasło przewodnie akcji brzmi:

Czytamy i odkrywamy

Szkolny zespół Szkoły z klasą 2.0 składa się z nauczycielek: Beaty Białczak, Zofii Kazimierskiej, Grażyny Olejarczyk, Haliny Rakowskiej, Teresy Nachyły, Agaty Boczkowskiej i Anny Robaczewskiej. Nauczycielki chcą skupić się na rozwijaniu kompetencji czytania ze  zrozumieniem i analizie tekstów. Pragną także rozbudzić w uczniach ciekawość do poznawania otaczającego świata i umiejętność samodzielnego dochodzenia do wiedzy, stawiania pytań, krytycznego myślenia i współpracy.

Czytaj więcej...

Dodatkowe informacje