Kodeks 2.0
- Szczegóły
- Opublikowano: wtorek, 26, listopad 2013 07:43
Problemy do rozstrzygnięcia
przy opracowywaniu Kodeksu 2.0
- Ucz i ucz się z TIK.
- Jak prowadzić lekcje w sieci – online i offline?
- Jak korzystać z Internetu, gdy lekcja nie odbywa się w pracowni?
- Jakie narzędzia komputerowe mogą się przydać na różnych przedmiotach i do różnych zadań?
- Jak odrabiać prace domowe w erze TIK?
- Jak dyskutować i precyzyjnie prezentować swoje poglądy w sieci?
- Jak realizować zespołowe projekty uczniowskie z wykorzystaniem TIK?
- Jaki sposób korzystania z Internetu, np. na komputerze czy smartfonie, można dopuścić na sprawdzianach i na egzaminach?
- Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie.
- Jak nauczyciele i uczniowie mają korzystać z TIK w nauczaniu, by nie było to bezkrytyczne kopiowanie, lecz twórcze wykorzystanie zasobów sieci?
- Jak rozpoznawać wiarygodne strony i źródła?
- Jak odróżnić informacje od komentarzy czy opinii?
- Jak mądrze i skutecznie szukać potrzebnych informacji i materiałów?
- Czy i jak reagować na nieprawidłowości, oszustwa i błędy?
- Jak się zachować, gdy zauważy się przejawy rasizmu, antysemityzmu, ksenofobii, nietolerancji?
- Nie kradnij i nie daj się okraść!
- Jak zgodnie z prawem korzystać z dostępnych w sieci materiałów – tekstów, zdjęć, filmów?
- Gdzie i jak szukać legalnych źródeł do wykorzystania?
- Jak podawać źródła i autorów?
- Jak czytać informacje o prawach autorskich i jak je respektować?
- Jak zadbać o własne prawa?
- Jak podpisywać swoje teksty, zdjęcia itp.?
- Kiedy warto korzystać z wolnych licencji i na czym one polegają?
- Gdzie można znaleźć otwarte zasoby edukacyjne?
- Komunikujmy się.
- Jak używać TIK do komunikacji w szkole?
- Jak e-maile oraz portale społecznościowe mogą ułatwić kontakty między nauczycielami, uczniami i rodzicami?
- Jakich informacji nie należy rozpowszechniać tą drogą?
- Jak stworzyć system monitorowania postępów ucznia pomagający się uczyć?
- Czy używać sms-ów w kontaktach nauczycieli z uczniami?
- Jak powinna być strona internetowa szkoły?
- Kto za nią odpowiada, kto ją prowadzi, co mogą na niej robić uczniowie?
- Co publiczne, a co prywatne – netykieta nowych czasów.
- Komputery pod ręką.
- Jak zapewnić dostępność komputerów i Internetu w szkole, zamiast zamykać je w pracowni komputerowej?
- Jak sprawiedliwie i sensownie dzielić dostęp do TIK między różne przedmioty i wielu uczniów?
- Jak optymalnie wykorzystać komputery i dostęp do sieci?
- Rozrywka na szkolnych komputerach – kiedy i w jakim zakresie?
- Bądź bezpieczny w sieci!
- Na czym polega bezpieczne korzystanie z sieci?
- Jakie ślady zostawiasz, surfując po Internecie?
- Jak korzystać z portali społecznościowych?
- Komputery szkolne - co uczniowie mogą na nich robić, a czego nie?
- Szyfrowanie danych na szkolnych dyskach – jak to robić?
- Kontakty z nieznajomymi – jak się nauczyć zasad bezpieczeństwa?
- Strony, na które lepiej nie wchodzić i zaproszenia do ubicia interesu – jak na to wszystko reagować?
- Jak się bronić przed internetowymi przestępcami?
- Nauczcie tego dorosłych.
- W jaki sposób uczniowie przy wsparciu nauczycieli mogą szkolić innych, np. swoich rodziców, dziadków, czy sąsiadów w dziedzinie TIK?
- Jak przełamać barierę wstydu, że młodzi uczą starszych?
- Kto i jak ma nadzorować takie zajęcia?