Włączamy rodziców do Szkoły z klasą

  • Drukuj

Porozmawiajmy o kodeksie w szkole z… rodzicami!

 

Pierwsze zadania w programie Szkoła z Klasą 2.0 dotyczą tworzenia i promowania reguł wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w waszej szkole. Uczniowie zastanawiają się nad tym, jak mogą im się przydać podczas lekcji internet, programy komputerowe, aplikacje na smartfonach. W szkole trwa otwarta dyskusja, w której głos zabierają zarówno uczniowie jak i nauczyciele. Czas włączyć do rozmowy na temat TIK rodziców.

Włącz rodziców

„Co dziś robiliście w szkole?” zapyta rodzic Twojego ucznia. „Siedzieliśmy na facebooku” odpowie zgodnie z prawdą dziecko. A rodzic przerażony.

Na lekcji poruszaliście temat portali społecznościowych:

  • Czy uczniowie z nich korzystają?
  • Jakie możliwości daje posiadanie własnego konta i na co należy uważać?
  • Sprawdzaliście ustawienia prywatności i uczyliście się kontrolować dostępność zamieszczanych na swój temat informacji.

To, co wiedzą uczniowie i dla nich bywa oczywiste – do rodziców dociera często w skrótowej formie, w postaci haseł: „TIK”, „komputery na lekcjach”, „prezentacje” czy „facebook”. Niektórzy dorośli nie czują się kompetentni, by rozmawiać z młodzieżą o cyfrowym świecie, który wydaje im się zupełnie obcy, a internet spostrzegają przede wszystkim, jako miejsce potencjalnych zagrożeń.

Warto zacząć od wytłumaczenia rodzicom, czym jest tajemniczy skrót TIK. Opowiedzieć, co dokładnie oznaczają technologie komunikacyjno-informacyjne w szkole i w jaki sposób zamierzasz wykorzystać je podczas lekcji. Brak dostępu do komputera czy Internetu w domach uczniów jest częstym ograniczeniem dla nauczycieli. To dobry czas by zorientować się, czy może to stanowić w problem danym środowisku. Zostaw przestrzeń rodzicom, by wymienić się wspólnie pomysłami i uwagami.

Postaraj się zainteresować rodziców cyfrowym światem ich dzieci i podpowiedz, jak to zrobić. Rekomendujemy zbiór zasad dla rodziców „Z dzieckiem o Internecie – dekalog rodzica” autorstwa Małgorzaty Szumańskiej z Fundacji Panoptykon:

  1. Wprowadzaj swoje dziecko w cyfrowy świat: rozmawiaj z nim o Internecie, korzystajcie z niego wspólnie. Ucz się nowych rzeczy razem z nim. Nie zrażaj się, gdy okaże się, że twoje dziecko wie już więcej niż Ty – dzielcie się swoją wiedzą.
  2. Przypominaj dziecku, że Internet nie jest "światem na niby" – jest tak samo realny jak inne sfery życia. Nasze zachowania w sieci mogą mieć daleko idące konsekwencje dla nas samych i otoczenia. Ucz dziecko etycznego zachowania, poszanowania opinii i uczuć innych osób. Zwracaj uwagę, że krzywda wyrządzona w sieci nie boli mniej niż ta wyrządzona twarzą w twarz.
  3. Ucz swoje dziecko krytycznego podejścia do informacji znalezionych w Internecie. Przypominaj, że nie wszystko jest takie, jak się wydaje na pierwszy rzut oka: nie każda osoba jest tym za kogo się podaje, nie każda znaleziona informacja jest prawdziwa.
  4. Uświadamiaj swojemu dziecku, że w Internecie bardzo trudno zachować anonimowość – w razie potrzeby niemal każdego można zidentyfikować, nawet jeśli nie posługuje się swoim imieniem i nazwiskiem. Poruszając się po sieci, każdy z nas zostawia tysiące cyfrowych śladów, nie tylko udostępniając informacje, ale również zupełnie nieświadomie.
  5. Zachęcaj dziecko do przemyślanego publikowania w Internecie. Przypominaj mu, że wrzucając informację do sieci, dzieli się nią z całym światem i traci nad nią kontrolę. Każdy, kto do niej dotrze, może ją skopiować i wykorzystać w dowolnym celu. Skasowanie informacji nie oznacza, że ona zniknie.
  6. Uświadamiaj swojemu dziecku, że korzystanie z większości zasobów Internetu jest tylko pozornie darmowe. Strony internetowe mogą wyłudzać pieniądze albo informacje o nas (na których później zarabiają). Za większość usług w sieci płacimy swoją prywatnością – warto mieć to na uwadze, wybierając usługi, z których będziemy korzystać.
  7. Pamiętaj, że choć trudno zachować prywatność w Internecie, każdy z nas ma prawo do prywatności – również dzieci. Ucz swoje dziecko szacunku dla prywatności innych osób i przypominaj mu, że ma prawo oczekiwać, że inni będą szanować jego prywatność. Firmy nie powinny zbierać jego danych, gdy nie mają do tego prawa, a znajomi – publikować bez jego zgody zdjęć z jego udziałem.
  8. Przypominaj, że Internet – podobnie jak inne sfery życia – nie jest wolny od zagrożeń. Jednak dzięki świadomemu wykorzystywaniu dostępnych narzędzi i unikaniu ryzykownych zachowań, można je ograniczyć. Staraj się przekazać dziecku zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Wspólnie ustalcie, jakie zachowania są akceptowalne, a jakie nie.
  9. Miej świadomość, że nie ma prostych rozwiązań, które gwarantują bezpieczeństwo – mimo najlepszych chęci nigdy nie możesz mieć pewności, że ochronisz swoje dziecko przed wszystkimi potencjalnymi problemami. Dlatego zadbaj o to, by wiedziało, co zrobić, kiedy stanie się coś złego i miało świadomość, że w takiej sytuacji może liczyć na Twoją pomoc.
  10. Dawaj dobry przykład – korzystaj z Internetu w sposób odpowiedzialny i przemyślany. Przestrzegaj zasad bezpieczeństwa i szanuj prywatność innych osób (także swojego dziecka). Reaguj, gdy zauważysz, że dzieje się coś złego.

Polecamy cały tekst Dzieci w cyfrowym świecie, skąd zaczerpnięty został dekalog rodzica.

oprac. Barbara Kowalczyk

Źródło fot.: Marc Wathieu, Flickr,  CC BY-NC 2.0.