Podsumowanie projektu edukacyjnego „Frazeologia na co dzień i od święta”
- Szczegóły
- Opublikowano: środa, 26, czerwiec 2013 20:58
Od listopada członkowie koła polonistycznego postanowili zostać alfą i omegą w dziedzinie frazeologii. Poznali zasady pracy metodą projektu, określili zakres materiału i sporządzili harmonogram zadań.
Zaczęli od wzbogacania języka o nowe związki frazeologiczne. Porządkowali materiał wokół określonych tematów: np. części ciała, zwierzęta, dom, miłość itp. Odkryli frazeologizmy pochodzące z Biblii i mitologii greckiej. Starali się zgromadzić jak najwięcej przysłów o każdej z pór roku. Wszystkie materiały systematycznie włączali do „skarbca językowego”.
Zajęli się również poważną pracą badawczą. Przygotowaliśmy w dwu zespołach testy frazeologiczne i przeprowadziliśmy je w klasie Vc i VI d, a następnie sprawdzili prace i opracowali raport, a następnie przedstawili jego wyniki. Wyniki testu nie okazały się być zadowalające. Przygotowali plan „ostatnia deska ratunku” - dzięki któremu koledzy będą mogli nadrobić zaległości.
Analizowali również język lokalnej prasy. Ku swojemu zdumieniu najwięcej związków frazeologicznych znaleźli w prasie o tematyce sportowej.
Gdy poczuli się jak ryba w wodzie, postanowili sprawdzić swoje umiejętności językowe i redagowali różne formy wypowiedzi ( min. opowiadanie, opis przedmiotu, postaci i krajobrazu), starali się wprowadzić do tekstów frazeologizmy. Okazało się to jednak sztuką trudną, najbardziej spodobał się opis koleżanki- Bartka Lipińskiego i opis łąki- Jakuba Urbańskiego.
Uczniom bardzo spodobała się praca metodą projektu. Teraz już wiedzą, że nie taki diabeł straszny jak go malują. I już planują pracę na przyszły rok.
Podsumowania projektu uczniowie dokonali w trakcie konkursu frazeologicznego „Co dwie głowy – to nie jedna”, na który przygotowali zadania i pochwalili się zgromadzonymi materiałami.